طراحی اختصاصی قیف فروش برای افزایش فروش در digital marketing

طراحی اختصاصی قیف فروش برای افزایش فروش در digital marketing
  • 25 اردیبهشت 1402
  • 3 بازدید
دقیقه مطالعه8

همیشه در هر کسب و کاری تعداد افرادی که با کسب و کار شما آشنا می‌شوند از تعداد افرادی که از کسب و کار خرید می‌کنند، متفاوت است. از همین رو مفهوم قیف برای فروش در نظر گرفته می‌شود تا نشان دهد از مرحله آشنایی تا فروش قطعی، تعداد افراد ریزش پیدا می‌کنند.

به طور حتم در آینده مطلبی جامع در مورد مفاهیم قیف فروش خواهیم داشت. اما در این مطلب فرض را بر این گذاشته‌ایم که با مفاهیم کلی و جزئی قیف فروش آشنا هستید و اینجایید تا این مفهوم را در بازاریابی دیجیتال برررسی کنید. هرچند که می‌دانیم و می‌دانید که طراحی قیف فروش باید با در نظرگرفتن بخش‌های سنتی و دیجیتال یک  کسب و کار، به صورت همزمان، با توجه به شرایط و مختص همان کسب و کار صورت گیرد.

در بازاریابی دیجیتال، کسب و کارها به دو دسته تقسیم می‌شوند. کسب و کارهایی که از مفهوم  قیف فروش کمک می‌گیرند و کسب وکارهایی که از مفهوم سفر مشتری بهره می‌برند. هرچند که این دو مفهوم نقاط اشتراک زیادی دارند و به هر حال سفر مشتری هم به نوعی با قیف فروش آغاز می‌شود. در این مطلب ما به مفهوم قیف فروش در بازاریابی دیجیتال پرداخته و با هم موارد زیر را بررسی می‌کنیم. البته قبل از آن بهتر است بدانید که هر قیف فروش شامل سه بخش اصلی آگاهی، ارزیابی و خرید می‌شود.

  • قیف فروش در بازاریابی محتوایی
  • هماهنگی سوشال‌مارکتینگ با قیف فروش
  • طراحی وبسایت اختصاصی بر اساس قیف فروش
  • مدیریت قیف فروش وبسایت
  • بهینه سازی قیف فروش

همراه ما باشید.

قیف فروش در بازاریابی محتوایی

هر شکل و نوعی از بازاریابی که بتواند به واسطه تولید و توزیع محتوا ( ویدئویی، متنی، صوتی و...) مخاطب را ترغیب کند تا وارد مراحل فروش کسب و کار شود را بازاریابی محتوایی گویند. برای ورود به قیف فروش، ابتدا باید یکسری اطلاع‌رسانی ها انجام شود و یکی از روش‌های اطلاع‌رسانی، سرمایه‌ گذاری روی بازاریابی محتوایی است.

در این نوع از بازاریابی، مخصوصاً بخشی از آن که با موتورهای جستجو سر و کار دارد؛ مجبور می‌شویم تا مباحث مربوط به  بهینه‌ سازی موتورهای جستجو (seo) را هم رعایت کنیم. البته از آنجایی که تخصص‌های محتوا و seo جدا از یکدیگر هستند؛ معمولاً استراتژیست محتوا در هنگام تدوین استراتژی محتوایی از تیم سئو بهره گرفته و در راستای اهداف بازاریابی با آن‌ها مشورت می‌کند.

هماهنگی سوشال مارکتینگ با قیف فروش

شبکه‌های اجتماعی را نمی‌توان در ناحیه خاصی از قیف فروش قرار داد. چرا که از قبل از آشنایی مشتری با کسب و کار تا بعد از خرید وی، روی تصمیم او تاثیر دارند. از زمانی که مخاطب به طور اتفاقی پست یکی از محصولات شما را در اینستاگرام می‌بیند، پیج شما را دنبال می‌کند، مدتی با پست‌های پیج ارتباط برقرار می‌کند، به واسطه پیج وارد وبسایت می‌شود، خرید می‌کند و بعد از خرید نظر خود را به اشتراک می‌گذارد؛ همه و همه به هماهنگی خاصی نیاز دارد که باید با توجه به یکسری مسائل و چالش‌ها و توسط افراد و شرکت‌های متخصص دنبال شود.

در نهایت و در نتیجه این هماهنگی بین سوشال مارکتینگ و قیف فروش باید بیشترین نفع به قیف فروش برسد.

طراحی وبسایت اختصاصی بر اساس قیف فروش

وقتی مخاطب مراحل بالایی قیف را گذراند، از طریق شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی اطلاع‌رسانی، وارد وبلاگ و در نهایت وبسایت کسب و کار شد؛ باید با وبسایتی روبرو شود که یکسری اصول در آن رعایت شده باشد. اصولی مثل:

  • رعایت چرخه محتوایی
  • رعایت مسائل مربوط به seo
  • دارا بودن ابزارهای آنالیز
  • تصاویر درست 
  • قرارگیری اجزای درست
  • رعایت اصول زیبایی، به دنبال آن برندینگ و به دنبال آن شناخت کسب و کار و اعتماد به آن

مدیریت قیف فروش وبسایت

قیف فروش وبسایت از لحظه ورود و خوش‌آمد گویی شروع شده و به تشکر بعد از خرید، فرایند وفادارسازی و معرفی وبسایت به دیگران ختم می‌شود. فرایندی که در آن باید:

  • به شیوه‌ ای صحیح به مخاطب خوش آمد گفته شود.
  • مخاطب به راحتی و جامع و کامل در مورد محصول و خدمات اطلاعات کسب کند.
  • مخاطب به راحتی بتواند محصولات و خدمات را با یکدیگر مقایسه کند.
  • به راحتی بتواند سبد خرید خود را مدیریت کند.
  • خرید امن و راحتی را از طریق درگاه های معتبر بانکی انجام دهد.
  • به راحتی بتواند وضعیت محصول خود را پیگیری کند.
  • هنگامی که محصول در اختیار وی قرار گرفت؛ به راحتی بتواند در مورد آن نظر دهد.
  • به راحتی بتواند محصول یا خدمات را به دیگران معرفی کند.
  • و...

مسئولیت سنجش کیفیت هریک از مراحل به عهده مدیر فروش است. البته که برای انجام این مسئولیت و ارائه راهکارهای مناسب، نیاز به یکسری گزارش‌های جامع از سیستم بازاریابی، فروش و معرفی دارد.

بهینه سازی قیف فروش

همه این مراحل که توسط مشتری یا فروشنده طی شود، بدون آنالیز و بررسی بی فایده است. زمانی که فرایند فروش و قیف فروش توسط ابزارهای مختلف، آنالیز و بررسی می‌شود، تازه کار شروع شده و علاوه بر گزارش‌های سیستمی که در بخش قبل به آن‌ها اشاره شد؛ گزارش تحلیلی تیم سئو و تیم‌های تبلیغات آنلاین کمک به سزایی به بهینه سازی این فرایند می‌کند.

بعد از بررسی و آنالیز مشخص می‌شود که باید کدام بخش از فرایند اصلاح شود. چه بخشی اضافه یا چه بخشی حذف شود و در نهایت اجزا چگونه تغییر کنند تا رضایت مخاطب افزایش پیدا کرده و ورودی‌ها به صورت حداکثری به مشتری تبدیل شوند.

سخن پایانی ( انتهای قیف)

بی شک پیاده سازی، آنالیز و بهبود قیف فروش – مخصوصاً قیف فروش بازاریابی دیجیتال-  به سیک و سیاقی که به آن اشاره شد؛ نیازمند تشکیل گروهی از افراد متخصص در زمینه‌های مختلف است. شاید تشکیل این گروه یا تیم، هزینه زیادی داشته باشد اما می‌تواند فروش، درآمد و توسعه کسب و کار را با رشد عجیبی روبرو کند.

البته ناگفته نماند که اگر کسب و کار شما گنجایش اضافه کردن این تیم و هزینه‌های حقوقی و... را ندارد، برای دریافت این خدمات از تیم‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ، طراحی وب و سئو بهره برده و هزینه‌های خود را کاهش دهید.

امیدواریم هرجا و در هر کسب و کاری قرار دارید با رعایت اصول، کسب و کار موفقی داشته باشید و روز به روز به رونق آن افزوده شود.

ثبت دیدگاه