6. افراد صفحات را بر اساس توقعات و تجربه ‌های گذشته مرور می‌کنند

6. افراد صفحات را بر اساس توقعات و تجربه ‌های گذشته مرور می‌کنند
  • 25 اردیبهشت 1402
  • 69 بازدید
دقیقه مطالعه2

اولین نگاه افراد بر روی صفحه‌نمایش کجای صفحه است؟ بعد از آن کجا را نگاه می‌کنند؟ پاسخ این است که بخشی از آن بستگی به کاری که در حال انجام آن هستند و انتظاری که دارند؛ برمی‌گردد. اگر شخصی انگلیسی زبان در حال دیدن صفحه است از چپ به راست حرکت می‌کند پس آن‌ها نیز صفحه را از چپ به راست اسکن می‌کنند، و اگر فارسی زبان هستند، بالعکس راست به چپ است. درعین‌ حال آن‌ها از بالاترین گوشه صفحه را اسکن نمی‌کنند، چون آن‌ها به این مسئله عادت کرده‌اند که یک سری چیزها و نشانه‌ها در صفحه‌ نمایش وجود دارد که مهم نیستند، مثل لوگوی وب‌سایت، فضاهای خالی و نوار نویگیشن (شکل 6.1 را ببینید). افراد عادت دارند که به مرکز صفحه توجه کنند و اطراف را نگاه نکنند.

fig1-6.jpg
شکل 6.1 ما حاشیه‌های صفحه را نادیده می‌گیریم و به اطلاعات معنادار توجه می‌کنیم

پس از یک نگاه به صفحه، کاربران طبق الگوی خواندن متداول خود (چپ به راست، راست به چپ یا بالا به پایین) به خواندن صفحه ادامه می‌دهند. با قرار دادن چیزهایی که توجه آن‌ها را جلب کند، مثل یک عکس بزرگ (مخصوصاً اگر در آن عکس تصویر یک صورت باشد) یا تحرک (یک بنر انیمیشنی) درجایی از صفحه، شما می‌توانید الگوی خواندن کاربران را تغییر دهید.

افراد یک مدل ذهنی برای دیدن چیزها و جایی که می‌خواهند آن‌ها را ببینند دارند

افراد حتی برای اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌های خاصی که قصد استفاده از آن را دارند نیز مدل ذهنی دارند، بر اساس همین مدل ذهنی به صفحه‌ نمایش نگاه می‌کنند. برای مثال: اگر دفعات زیادی از سایت فروشگاهی مثل آمازون یا دیجی‌کالا استفاده کنند و در آن جستجو کنند، به‌احتمال زیاد هنگام لود شدن صفحه اصلاً به قسمت‌های دیگر نگاه نکنند و مستقیماً از جست‌وجوی سایت استفاده کنند.

اگر مشکلی وجود داشته باشد کاربران زاویه دیدشان را باریک می‌کنند

اگر زمان انجام کاری از سوی کاربر، او با یک خطا یا یک پیغام غیرمنتظره مواجه شود، از دیدن بقیه قسمت‌ها خودداری کرده و به‌ جایی که مشکل وجود دارد، تمرکز می‌کند. در مورد این موضوع تحت عنوان «افراد اشتباه می‌کنند» صحبت خواهیم کرد.

خلاصه نکات
  • اطلاعات مهم (کلاً چیزهایی که می‌خواهید کاربران روی آن تمرکز کنند) را در یک‌سوم بالا یا وسط صفحه قرار دهید.
  • از آنجایی‌ که کاربران عادت دارند از لبه‌های صفحه چشم‌پوشی کنند، از قرار دادن چیزهای مهم در کناره‌های صفحه خودداری کنید.
  • صفحه را به گونه ای طراحی کنید که از الگوی خواندن کاربران پیروی کند. از اینکه کاربران برای انجام کاری مجبور به حرکت نگاهشان درجاهای مختلف صفحه باشند؛ خودداری کنید.

ثبت دیدگاه