راه اندازی آموزش مجازی بدون قطعی، صفر تا صد

راه اندازی آموزش مجازی بدون قطعی، صفر تا صد
  • 25 اردیبهشت 1402
  • 111 بازدید
دقیقه مطالعه9

راه‌اندازی هر شیوه ای از آموزش نیازمند فراهم‌کردن یک‌سری مقدمات است. راه‌اندازی آموزش مجازی برای آموزشگاه هم از این قاعده مستثنی نبوده و برای استفاده از آن به بهترین حالت ممکن که بدون لگ و قطعی است؛ باید یک‌سری مقدمات فراهم شود. این مقدمات شامل فراهم کردن سرور مناسب، انتخاب پلتفرم مناسب، انتخاب LMS کاربردی، راه‌اندازی اینترنت پرسرعت و در نهایت اساتید آموزش دیده است.

در این مطلب سعی داریم تا هر یک از این موارد را با کمک هم بررسی کنیم و در انتها بتوانیم آموزش مجازی بدون لگ و قطعی را راه‌اندازی کنیم.


آموزش مجازی لیمس ، راهکار فوق العاده برای شروع و راه اندازی کلاس مجازی است.


تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

راه اندازی سیستم LMS

برای مدیریت کلاس‌های مجازی نیاز به یک سیستم LMS است. در صورتی که این سیستم وجود نداشته باشد؛ باید تمام امور مربوط به یک کلاس به صورت دستی و روی کاغذ انجام شود و در صورتی که این سیستم با سیستم آموزش مجازی به صورت یکپارچه نباشد؛ دردسرهایی خاص را به وجود می‌آورد.

LMSهای زیادی در ایران وجود دارند که برخی با آموزش مجازی یکپارچه شده و بعضی دیگر هیچ‌گونه یکپارچگی ندارند. اما برای درک بهتر سیستم‌هایی که به صورت یکپارچه طراحی و استفاده نمی‌شوند؛ بهتر است با هم مثال زیر را بررسی کنیم.

فرض کنیم فراگیربدون پرداخت شهریه بتواند وارد یک کلاس شود و از آموزش‌های آن استفاده کند و حتی با پیگیری های مدیریت و منشی و... هم شهریه ای پرداخت نشده و آن شخص هردفعه از آموزش‌های یک آموزشگاه استفاده کند. 

اما اگر این یکپارچگی وجود داشته باشد، قبل از ورود به کلاس به شخص پیام داده می‌شود که باید حتماً شهریه خود را پرداخت کند و بعد وارد کلاس شود. شخص شهریه خود را از طریق درگاه پرداخت آنلاین پرداخت می‌کند و به طور اتوماتیک وارد کلاس می‌شود.

این مورد فقط یک نمونه از دردسرهایی است که عدم یکپارچگی می‌تواند به وجود آورد. مواردی نظیر ثبت نمرات، آزمون آنلاین، حضور و غیاب و تاخیر، اطلاع رسانی‌های هوشمند و... هم هستند که کمبود هریک از آن‌ها می‌تواند مدیر یک آموزشگاه، مدرسه یا موسسه را از آموزش آنلاین ناامید کند.

بهترین سرور آموزش مجازی

برای خرید سرور باید به چند نکته توجه کرد:

1. اختصاصی بوده و اشتراکی نباشد.

سرورهای اختصاصی این مزیت را نسبت به سرورهای اشتراکی دارند که کنترل تعداد افرادی که از آن سرور استفاده می‌کنند در اختیار شما بوده و این سرور با تعداد زیادی از افراد به اشتراک گذاشته نمی‌شود. همین باعث می‌شود تا مشکل لگ و قطعی کاهش یافته و نزدیک به صفر شود.

2. به صورت لحظه ای از اطلاعات پشتیبان بگیرد.

شاید اطلاعات کلاس مجازی  و ویدئوی مربوط به آن، آنقدر مهم نباشد که نیاز به پشتیبان‌گیری داشته باشد. اما اطلاعات مربوط به مدیریت کلاس‌ها، افراد و آموزشگاه بسیار مهم بوده و باید به صورت منظم از آن پشتیبان گرفته شود.

3. به صورت کلاستر طراحی شود.

سرورهایی که به صورت کلاستر طراحی می‌شوند به صورت زنجیره وار به یکدیگر متصل شده و در صورت قطعی لحظه ای و ایجاد مشکل در یکی از سرورها، بار آموزش مجازی و... بین سرورهای دیگر تقسیم شده و کلاس‌هایی که روی آن سرور برگزار شده اند، با مشکل مواجه نمی‌شوند.

4. داخلی باشد.

سرورهایی که در داخل ایران و در کنار سرورهای مجموعه های بزرگی نظیر دیجی‌کالا؛ اسنپ، پلیس فتا و... قرار دارند؛ با قطع اینترنت جهانی دچار قطعی نمی‌شوند و آموزش مجازی همچنان با قدرت قبل به کار خود ادامه می‌دهد.

5. و...

اجاره سرور آموزش مجازی

اگر تخصص لازم در زمینه سرور را نداشته باشید، دو راه دارید. اول اینکه به فروشندگان سرور مراجعه کنید  و با پرداخت هزینه‌ای به مراتب بیشتر از مورد دوم، آموزش مجازی خود را راه‌اندازی کنید. در این صورت نیاز به یک نفر متخصص و پشتیبان فنی دارید که باید استخدام کنید یا از طرف همان مجموعه فروشنده سرور در اختیار شما گذاشته شود. که درهر صورت هزینه ای اضافه به شما تحمیل خواهد شد.

اما راه دوم این است که به یکی از ارائه دهندگان خدمات آموزش مجازی مراجعه کنید و تمام امور را به ایشان بسپارید. به این شکل کلیه امور راه اندازی و پشتیبانی به عهده ایشان خواهد بود و شما تنها هزینه ای ثابت درقبال خدماتی مطمئن پرداخت می‌کنید. هزینه این راه قطعاً از راه اول کمتر است.

البته راه سومی هم وجود دارد. آن هم استفاده از سرویس‌هایی است که بر اساس میزان کلاسی که برگزار می‌کنید از شما هزینه دریافت می‌کنند. سرویس‌هایی مثل لیمس کلاس از این قبیل هستند.

چه تخصص هایی لازم است؟

برای راه‌اندازی و مدیریت آموزشگاه آنلاین نیاز به یکسری تخصص‌هایی است که باید به هر طریقی در شما ایجاد شود. در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. با اصطلاحات و امور فنی انتخاب، خرید و راه‌اندازی آموزش مجازی آشنایی داشته باشید و بتوانید سرور خوب را از بد تشخیص دهید. در این زمینه، قبلاً توضیحاتی ارائه شده است.
  2. به راه‌های مختلف اتصال به اینترنت اشراف کامل داشته باشید. گاهی ممکن است ارتباط اینترنت ثابت (ADSL) شما قطع شود. در این زمان باید خیلی سریع، راهکاری برای جایگزینی وادامه کلاس داشته باشید.برای مثال اینترنت 4G موبایل را جایگزین کنید.
  3. به خوبی با شرایط محیط آموزش آنلاین آشنا باشید. برای مثال بتوانید دوربین و میکروفون خود را وصل کنید؛ یا با تخته وایت‌برد کارکنید و همزمان فایلی را هم به اشتراک بگذارید و...
  4. برنامه ریزی درست و حساب شده ای برای آموزش آنلاین داشته باشید. از تبلیغات، ثبت نام، دریافت شهریه، تعامل با افرادی که ثبت نام کرده اند تا Observe  و آزمون آنلاین
  5. بتوانید یک کلاس را مدیریت کنید. برای مثال شخصی را به کلاس اضافه کنید یا به روش‌های مختلف از کلاس اخراج کنید.
  6. توانایی برقراری ارتباط با شرکت‌کنندگان در جلسات آنلاین را داشته باشید.

مواردی که در بالا اشاره شد را باید یک مدیر رعایت کند. اما مدرس چطور؟

چگونگی تدریس مجازی و مدیریت کلاس آنلاین

مدیر یک آموزشگاه باید شرایط تدریس مدرسین خود در فضای مجازی را فراهم کند. از مهم‌ترین این شرایط، بعد از اینترنت خوب، میکروفون، وب‌کم و... توانایی تدریس در فضای آنلاین است.

این توانایی به خودی خود به وجود نمی‌آید و نیازمند آموزش و تجربه است. چرا که شرایط تدریس در فضای آنلاین، برعکس فضای آفلاین فاقد زبان بدن و... است. مدرس در این فضا باید بداند که: 

  • چه موقع و چطور از امکانات استفاده کند.
  • چه موقع و چطور درجه صدای خود را افزایش و کاهش دهد.
  • چه موقع و چطور فراگیران را گروه‌بندی کند.
  • چه موقع و چطور آن‌ها را مشغول بازی کند و خستگی کلاس را به در کند.
  • و...

مدت‌هاست که در ایران آموزش مجازی رواج دارد. اما مدت زمان کمی است که به صورت گسترده در حال برگزاری است. پس شاید کتاب یا جزوه خاصی در این زمینه موجود نباشد. اما افرادی هستند که تجربه خاصی در این زمینه کسب کرده اند و می‌توانند با دریافت هزینه ای اندک این کار را برای شما و مدرسین شما انجام دهند.

انتخاب پلتفرم مناسب

پلتفرم‌های مختلفی برای آموزش مجازی وجود دارند. برخی از آن‌ها با یکسری سیستم‌های مدیریتی همراه شده و کار مدیریت را هم سهل کرده اند. به عنوان مثال برای مدارس، سیستم مدرسه نوین و برای آموزشگاه‌های زبان، سیستم لیمس طراحی شده اند. سیستم لیمس کلاس هم برای افراد یا موسساتی طراحی شده است که نیازی به سیستم مدیریتی ندارند و تنها قصد برگزاری کلاس بدون دردسرهای سرور و... را دارند.

novin school-b.png Lims-b.png Lims Class-b.png

ثبت دیدگاه